شله زرد ، زینت‎بخش سفره‎های افطار

تهیه شله زرد فوت‎وفن‌هایی دارد که اگر آن‎ها را به‌درستی به‌کار ببرید، شله زرد خوش‌مزه و خوش‌طعمی درست می‌کنید.

شله زرد?

شله زرد یکی از معروف‌ترین دسرهای سنتی ایرانی است که بیشتر به‌صورت نذری در مناسبت‌های مذهبی پخته می‌شود. این دسر خوش‌مزه و خوش‌رنگ در سفره‌های افطاری نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

مواد لازم


شله زرد?

 برنج: 2 پیمانه

شکر: 5 پیمانه

گلاب: یک پیمانه

نمک: یک قاشق چای‎خوری

کره: 100 گرم

زعفران ساییده: یک قاشق مرباخوری

خلال بادام: 2/1 لیوان

پودر پسته و دارچین: به اندازه دلخواه

طرز تهیه

برنج را از شب قبل بشویید و بگذارید با 1 پیمانه گلاب و 3 پیمانه آب خیس بخورد. با این کار، پخت شله زرد زمان زیادی نمی‌گیرد و نگران ته گرفتن آن نمی‌شوید.

حالا در یک قابلم? بزرگ، 8 پیمانه آب بریزید و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، برنج خیس‎خورده را در قابلمه بریزید و مدام هم بزنید و کف رویش را با کف‌گیر جمع کنید.

سپس زعفران دم‎کرده را به برنج اضافه کنید. زعفران را هیچ‌وقت مستقیماً به شله زرد اضافه نکنید. مقدار مورد‌نظر را در آب جوش حل کنید و سپس اضافه کنید. دقت کنید حتماً باید محلول زعفران را قبل از ریختن شکر به برنج بیفزایید تا دانه‌های برنج به‌طور یکنواخت رنگ بگیرند.


شله زرد?

حالا باید شکر را اضافه کنید. نکت? مهم در مورد اضافه کردن شکر این است که زمانی شکر را اضافه کنید که برنج به‌ میزان دل‌خواه شما پخته شده باشد؛ چون پس از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی لعاب می‌اندازد؛ اما به هیچ‌وجه برنج بیشتر از این نمی‌پزد. برای ته نگرفتن آن باید پس از افزودن شکر، آن را مرتب هم بزنید.

خلال بادام را هم به بقی? مواد بیفزایید تا شله زرد خوش‌مزه‌تر شود.

در مرحل? آخر کره را اضافه کنید و هم بزنید. به‌هیچ‌وجه به جای کره، روغن نریزید، چون روغن باعث می‌شود شله زرد بعد از پخت، ترک بخورد. بعد از ده دقیقه از روی حرارت بردارید و در ظرف بکشید و با دارچین، خلال بادام و خلال پسته تزیین کنید.

نکته

بعضی از شله زردها در ظرف آب می‌اندازند و ظاهر خوبی ندارند. اگر می‌خواهید این اتفاق برای شله زرد نیفتد، آن را بعد از پخت روی شعله‌ پخش‌کن بگذارید تا آب اضافه‎اش بخار شود.

بیشتر بخوانید :

کیک ماکارونی، لذیذ و اشتها آور

قهوه حرفه ای

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.