شله زرد ، زینت‎بخش سفره‎های افطار

تهیه شله زرد فوت‎وفن‌هایی دارد که اگر آن‎ها را به‌درستی به‌کار ببرید، شله زرد خوش‌مزه و خوش‌طعمی درست می‌کنید.

شله زرد?

شله زرد یکی از معروف‌ترین دسرهای سنتی ایرانی است که بیشتر به‌صورت نذری در مناسبت‌های مذهبی پخته می‌شود. این دسر خوش‌مزه و خوش‌رنگ در سفره‌های افطاری نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.

مواد لازم


شله زرد?

 برنج: 2 پیمانه

شکر: 5 پیمانه

گلاب: یک پیمانه

نمک: یک قاشق چای‎خوری

کره: 100 گرم

زعفران ساییده: یک قاشق مرباخوری

خلال بادام: 2/1 لیوان

پودر پسته و دارچین: به اندازه دلخواه

طرز تهیه

برنج را از شب قبل بشویید و بگذارید با 1 پیمانه گلاب و 3 پیمانه آب خیس بخورد. با این کار، پخت شله زرد زمان زیادی نمی‌گیرد و نگران ته گرفتن آن نمی‌شوید.

حالا در یک قابلم? بزرگ، 8 پیمانه آب بریزید و روی گاز بگذارید تا جوش بیاید. وقتی آب جوش آمد، برنج خیس‎خورده را در قابلمه بریزید و مدام هم بزنید و کف رویش را با کف‌گیر جمع کنید.

سپس زعفران دم‎کرده را به برنج اضافه کنید. زعفران را هیچ‌وقت مستقیماً به شله زرد اضافه نکنید. مقدار مورد‌نظر را در آب جوش حل کنید و سپس اضافه کنید. دقت کنید حتماً باید محلول زعفران را قبل از ریختن شکر به برنج بیفزایید تا دانه‌های برنج به‌طور یکنواخت رنگ بگیرند.


شله زرد?

حالا باید شکر را اضافه کنید. نکت? مهم در مورد اضافه کردن شکر این است که زمانی شکر را اضافه کنید که برنج به‌ میزان دل‌خواه شما پخته شده باشد؛ چون پس از اضافه کردن شکر، شله زرد کمی لعاب می‌اندازد؛ اما به هیچ‌وجه برنج بیشتر از این نمی‌پزد. برای ته نگرفتن آن باید پس از افزودن شکر، آن را مرتب هم بزنید.

خلال بادام را هم به بقی? مواد بیفزایید تا شله زرد خوش‌مزه‌تر شود.

در مرحل? آخر کره را اضافه کنید و هم بزنید. به‌هیچ‌وجه به جای کره، روغن نریزید، چون روغن باعث می‌شود شله زرد بعد از پخت، ترک بخورد. بعد از ده دقیقه از روی حرارت بردارید و در ظرف بکشید و با دارچین، خلال بادام و خلال پسته تزیین کنید.

نکته

بعضی از شله زردها در ظرف آب می‌اندازند و ظاهر خوبی ندارند. اگر می‌خواهید این اتفاق برای شله زرد نیفتد، آن را بعد از پخت روی شعله‌ پخش‌کن بگذارید تا آب اضافه‎اش بخار شود.

بیشتر بخوانید :

کیک ماکارونی، لذیذ و اشتها آور

قهوه حرفه ای

کیک ماکارونی، لذیذ و اشتها آور

کیک ماکارونی غذایی است که شکل جذابی دارد و حاوی مواد مغذی است.

کیک ماکارونی

ماکارونی غذای خوش‌مزه‌ای است که اکثر افراد آن را دوست دارند؛ به‌خصوص از نوع کیکش! کیک‌ ماکارونی به‌دلیل مزه و شکل خاصی که دارد، غذایی پر‌طرفدار در‌میان کودکان است.

مواد لازم

پنیر‌‌پیتزا: 5 قاشق غذا‌خوری

گوشت چرخ‌کرده: یک کاسه ماست‎خوری

زعفران: یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

رب‌ گوجه‌فرنگی: 3 قاشق غذا‌خوری

پیاز: یک عدد

ماکارونی: 300 گرم

روغن: نصف فنجان

 نمک و فلفل: به میزان لازم

تخم‌مرغ: 3 عدد

ماست: 3 قاشق غذا‌خوری

سوسیس: 2 عدد کوچک

فلفل‌دلمه‌ای: یک عدد کوچک

طرز تهیه

کیک ماکارونی

یک عدد پیاز متوسط را با نصف فنجان روغن سرخ می‌کنیم. گوشت چرخ‌کرده را اضافه کرده، هم می‌زنیم.
نمک و فلفل و رب‌ گوجه را اضافه می‌کنیم. فلفل‌دلمه‌ای خردشده را اضافه می‌کنیم. مایۀ گوشتی آماده است.
در یک قابلمه، آب را جوش آورده و پنج قاشق نمک اضافه می‌کنیم. ماکارونی‌های دراز را نصف کرده، در آب جوش می‌ریزیم. بعد از حدود ده دقیقه، ماکارونی نرم می‌شود. آن را آبکش می‌کنیم و مقدار زیادی آب سرد روی آن می‌ریزیم.
ماست را با قاشق هم می‌زنیم، تخم‌مرغ و زعفران دم‎کرده را با آن مخلوط می‌کنیم. ماکارونی آبکش شده را با مایۀ تخم‌مرغی مخلوط می‌کنیم.
ته قالب را با کمی روغن چرب می‌کنیم. نصف ماکارونی را در قالب ریخته، دو‌سوم مایۀ گوشتی را روی آن می‌ریزیم. سپس کمی پنیر پیتزا روی آن می‌پاشیم. مایۀ گوشتی نباید با کناره‌های ظرف تماس پیدا کند.
بقیۀ ماکارونی را می‌ریزیم و روی قالب را با یک فویل می‌پوشانیم. ماکارونی را در قالب، با دست یا قاشق، فشرده می‌کنیم.
فر را از نیم ساعت قبل با حرارت متوسط (160 تا 180 درجۀ سانتی‌گراد) روشن می‌کنیم و قالب را برای مدت 45 دقیقه در طبقۀ وسط فر می‌گذاریم. کیک‌ماکارونی پخته‌شده را از فر درآورده، ده دقیقه می‌گذاریم تا سرد شود، سپس آن را از قالب در‌می‌آوریم.
بقیۀ پنیر‌پیتزا و سوسیس‌های خردشده و بقیۀ مایۀ گوشتی را روی کیک می‎ریزیم  و آن را پنج دقیقه زیر شعلۀ گریل فر قرار می‎دهیم تا پنیرها ذوب و طلایی‎رنگ شوند.

اگر می‌خواهید کیک‌ ماکارونی دو‌طبقه داشته‌ باشید، مقدار مواد را بیشتر کنید و در دو قالب با اندازه‌های متفاوت بگذارید. پس از آماده شدن، آن‎ها را روی‌ هم قرار دهید.

بیشتر بخوانید :

تخم‌ مرغ پر شده

شله زرد ، زینت‎بخش سفره‎های افطار

معروف ترین صبحانه های دنیا

شاید در کافه‌گردی‌های صبحگاهی، صبحانه‌های متفاوتی را امتحان کرده باشید. در اینجا با معروف‌ترین آنها آشنا می‌شوید.

صبحانه

بیشتر افراد صبحانه خوردن را دوست دارند و از آن لذت می‌برند. صبحانۀ هر کشوری با توجه به ذائقۀ مردمش، متفاوت است. حتی در برخی کشورها، صبحانۀ مردم در مناطق و شهرهای مختلف با هم فرق دارد.

 صبحانه کامل انگلیسی

صبحانه

صبحانۀ اصیل و مقوی انگلیسی که خیلی هم معروف است، شامل لوبیا، سوسیس، بیکن، نیمرو، قارچ، کوکو سیب زمینی کلاسیک انگلیسی (یک نوع خوراک ساده است که سیب زمینی را رنده یا به‌صورت ریز خرد کرده و بعد سرخ می‌کنند)، نان تست، یک فنجان چای و گاهی همراه با سوسیس سیاه است.

 صبحانه اسپانیایی

صبحانه

نان را در سیر تازه و گوجه‌فرنگی غلطانده، سپس مقداری روغن‌زیتون و نمک روی آن می‌پاشند. بعد روی آن مقداری پنیر، ژامبون یا سوسیس می‌گذارند.

 صبحانه برزیلی

صبحانه

قهوۀ غلیظ، شیر، گوشت، پنیر و نان یک صبحانۀ معمول در برزیل است.

 صبحانه ایتالیایی

صبحانه

صبحانۀ ایتالیایی‌ها بسیار سبک و مختصر است. یک فنجان کاپوچینو به‌همراه نان‌کروسان.

صبحانه سنتی آلمانی

صبحانه

سوسیس، پنیر محلی، نان تازه پخته شده به‌همراه قهوه.

صبحانه معروف آمریکایی

صبحانه

پنکیک خانگی ضخیم که روی آن شیره و زغال‌اخته می‌ریزند؛ به‌همراه ورقه‌های نازک بیکن.

صبحانه فرانسوی

صبحانه

کروسان به‌همراه قهوه، صبحانۀ معروف فرانسوی است که آن را به‌همراه بادام خرد شده، کره، شکلات یا خامه می‌خورند. فرانسوی‌ها هم مثل کوبایی‌ها دوست دارند گاهی نان کره‌ای را در قهوه خیس کنند و بخورند.

صبحانه هندی

صبحانه

شامل سیب‌زمینی سرخ‌شده با رزماری، املت توفوی هندی، عدس، سوسیس گیاهی و موز برشتۀ فلفلی. انواع نان‌های هندی شامل دوسا، روتی یا ایدلی است. البته صبحانۀ هندی‌ها در مناطق مختلف هند با هم فرق می‌کند. ولی صبحانۀ معمول هندی به‌همین‌صورت است.

صبحانه اسکاتلندی

صبحانه

خوراکی ترکیبی از دل و جگر سرخ‌شدۀ گوسفند با ادویه، نمک، پیاز و جوی دو‌سر به‌همراه نیمرو، صبحانۀ محبوب اسکاتلندی‌هااست.

صبحانه کانادایی

صبحانه

خوراکی شبیه تخم‌مرغ که به‌صورت بخار‌پز، آب‌پز یا سرخ‌شده درست می‌شود. این خوراکی از خمیری شبیه خمیر پیراشکی درست شده که با سیب‌زمینی، کلم‌ترش، گوشت، پنیر یا میوه پر شده و آن را به‌همراه سوسیس و نان تست می‌خورند.

صبحانه روسی

صبحانه

 اولادی نوعی نان است که با دوغ‌کفیر و خامۀ ترش درست می‌شود. کمی شبیه پنکیک است. آن را سرخ کرده و به‌صورت گرم سرو می‌کنند. به‌همراه خامۀ ترش، عسل، مربا یا توت‌های تازه بسیار خوش‌مزه است.

صبحانه ژاپنی

صبحانه

صبحانۀ محبوب ژاپنی‌ها توفو به‌همراه ماهی و برنج است. توفو یا پنیر لوبیا، از فرایند بستن شیر‌سویا به‌دست می‌آید.

صبحانه ترکیه ای

صبحانه

صبحانۀ ترکیه‌ای شامل چند نوع پنیر، کره، زیتون، تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، خیار، مربا، عسل، گوشت ادویه‌دار و چای است.

بیشتر بخوانید :

قهوه حرفه ای

20 فوت و فن آشپزی حرفه ای

قهوه حرفه ای

برای تهیۀ قهوه، می‌توان آن را به صورت‌های مختلف دم کرد. تفاوت این روش‌ها به این نکته بستگی دارد که چگونه آب را به قهوه اضافه می‌کنند.

قهوه

امروزه نوشیدن انواع قهوه ازجمله فرانسه، اسپرسو، کاپوچینو و قهوه‌فوری طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما می‌توانید در تمام کافی‌شاپ‌ها به‌راحتی این نوشیدنی نشاط‌آور را پیدا کنید.

روش ترکی

روش ترکی یکی ازروش‌های قدیمی دم‌کردن قهوه است که هنوز در خاورمیانه، آفریقای شمالی، ترکیه و یونان از آن استفاده می‌کنند. در این روش قهوه را به‌همراه آب، داخل قوری می‌ریزند تا آرام به‌جوش بیاید.

قهوه

روش تهیه

مرحلۀ اول: دانه‌های قهوه باید به ریزترین اندازه آسیاب شده باشند.

مرحلۀ دوم: ابتدا آب سرد را درون قهوه‌جوش بریزید. به‌ازای هر فنجان، معادل سه‌چهارم فنجان را با آب سرد پر کرده و داخل قهوه‌جوش بریزید. سطح آب باید تا ابتدای تنگی قهوه‌جوش برسد و از آن بالاتر نرود؛ وگرنه سرریز می‌شود.

مرحلۀ سوم: به‌ازای هر فنجان آب، دو قاشق چای‌خوری قهوه اضافه کنید.

مرحلۀ چهارم: می‌توانید در صورت تمایل به ازای هر دو قاشق چای‌خوری پودر‌قهوه، یک قاشق چای‌خوری شکر اضافه کنید.

مرحلۀ پنجم: وقتی شکر کاملاً در آب حل شد، اجاق گاز را روشن کنید؛ با شعله‌ای متوسط ، اگر شعله زیاد باشد، قهوه‌ می‌سوزد. در این مرحله آن را هم نزنید.

مرحلۀ ششم: پس از گذشت حدود دو دقیقه، قهوه شروع به حباب زدن از کناره‌ها می‌کند. جمع شدن حباب‌ها حالتی روی سطح آن به‌وجود می‌آورد که آن را در اصطلاح «خامۀ قهوه» می‌‎گویند. در این مرحله قهوه را از روی شعله بردارید تا حرارت و خامه کمی فروکش کنند.

مرحلۀ هفتم: قهوه‌جوش را دوباره به‌آرامی روی شعلۀ کم قرار‌دهید و سه بار این عمل را تکرار کنید تا خامه قوام بیاید.

 قهوه اسپرسو، با تحت فشار قراردادن آب داغ تهیه می‌شود. این روش برای تهیه انواع قهوه به‌کار می‌رود. اسپرسو طعم متمایزی دارد و رویش مادۀ خامه مانندی جمع می‌شود.

 قهوه جوش موکا

قهوه

در این روش از نوعی قوری به‌نام موکا که سه بخش دارد، استفاده می‌کنند. در قسمت پایینی، آب می‌ریزند. پس از آنکه آب به‌‎جوش آمد، با فشار وارد قسمت میانی می‌شود که پودر‌قهوه در آن قسمت قرار دارد. در‌نهایت، نوشیدنی در قسمت بالایی قوری جمع می‌شود. معمولاً قوری را روی گاز می‌گذارند تا قهوه آماده شود.

روش دیگر، قراردادن پودر‌قهوه داخل یک صافی است که آب جوش قطره‌قطره روی آن می‌چکد.

قهوه‌ جوش‌ های خانگی مخصوص تهیه قهوه فرانسه

این قهوه‌جوش‌ها معمولی‌ترین نوع قهوه‌جوش برقی به‌شمار می‌آیند و برای تهیه قهوۀ فرانسه به کار می‎روند. استفاده از این نوع قهوه‌جوش و یا قهوه‌ساز موکا تقریبا کیفیت یکسانی دارند.

قهوه جوش های خانگی اسپرسو مجهز به شیر بخار

قهوه

به این‌گونه قهوه‌سازها که اسپرسو هم درست می‌کنند، قهوه‌ساز اسپرسو می‌گویند. اگر به کیفیت قهوه‌ای که درست می‌کنید اهمیت می‌دهید، استفاده از این دستگاه به شما توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید :

تخم‌ مرغ پر شده

معروف ترین صبحانه های دنیا

رازهایی درباره چیدمان منزل

در این مقاله نکاتی در‌مورد چیدمان منزل می‌خوانید که آنها را از کمتر کسی شنیده‌اید.

چیدمان منزل

در چیدمان منزل روی کاناپه‌ها، از دو جفت بالش با رنگ‌ها و طرح‌های متضاد استفاده کنید، یک جفت بالش ناقص و کم به‌نظر می‌رسد.

تخت بزرگتری بخرید. وسایل کوچک باعث می‌شوند اتاق خوابتان کوچک به‌نظر برسد. پس از یک تخت بزرگ با تاج بلند استفاده کنید.

چیدمان منزل

از رنگ‌های تیره استفاده کنید. برخلاف آنچه خیلی از افراد تصور می کنند، دیوارهای تیره اتاق را کوچک نشان نمی‌دهند، بلکه به آن حالتی جذاب و رازگونه می‌بخشند.

به کار بردن لوازم مختلف

از کاغذدیواری استفاده کنید. بهترین راه برای پوشاندن درهای کمد، استفاده از کاغذدیواری است. مثلاً ممکن است درهای کمد با کاغذدیواری پوشانده شوند تا اتاق خواب به ‌عنوان اتاق کار هم مورد استفاده قرار گیرد.

کلکسیون‌های خود را بانظم بچینید. لوازم‌آرایش، ظرف‌ها و … باید در جای مناسب، مثلاً روی یک میز قرار بگیرند.

گوشه‌های خالی را با گلدان پر کنید. هیچ‌چیز به اندازۀ گیاهان، گوشه‌های خالی اتاق‌ها را به‌ زیبایی پر نمی‌کند.

اگر خواهان زیبایی و دوام هستید، از چرم استفاده کنید. مبل‌ها یا صندلی‌های چرمی با‌دوام‌تر از بقیۀ جنس‌ها هستند.

روشنایی کمدها را نادیده نگیرید. کمدهایتان را دوست داشته باشید. آنها را رنگ بزنید، کاغذهای تزیینی بچسبانید، تابلوهای قشنگ در آن‎‎ها بیاویزید و چراغی در آنها نصب کنید.

از صندلی‌ها و مبل‌های بدون پایه استفاده کنید. تعداد بیش از اندازۀ پایه‌های مبل و صندلی به اتاق، جلوه‌ای نازیبا می‌بخشد. پس سعی کنید در کنار صندلی‌های پایه‌دار، از مبل‌های بدون پایه هم  استفاده کنید.

از رنگ سفید زیاد استفاده کنید. مطمئن باشید یک اتاق سفید هرگز تکراری و خسته کننده نخواهد شد.

چیدمان منزل

اشکالی ندارد اگر در اتاق نشیمن شما مبل بزرگ نیست و فقط چند مبل یک نفره را کنار هم بچینید. خیلی از ما فکر می‎کنیم که اتاق‌پذیرایی یا نشیمن حتماً باید یک مبل بزرگ چندنفره و چندین مبل کوچک یک‌نفره داشته باشد.

سبک‌های مختلف را با‌ هم ترکیب کنید. اتاق شما لزوماً نباید مدرن یا سنتی و کلاسیک باشد. می‌توانید در چیدمان منزل این سبک‌ها را در کنار هم قرار دهید و اتاقی نو و خلاقانه داشته باشید.

بیشتر بخوانید :

تخم‌ مرغ پر شده

سالاد ؛ جایگزین سالم غذا